Bu sene PES 2012 mi yoksa Fifa 12 mi oynayacağız?
PES ve Fifa' nın yeniliklerini karşılaştıralım. Bakalım hangi oyun ne gibi yenilikler getiriyor.
Oyun piyasasında kaliteli futbol yapımı olarak sadece PES ve Fifa
bulunuyor. İki rakip her sene birbirlerini geçmek için kıyasıya
savaşıyor ve yenilikler getiriyor. Ama hala her iki oyunda tam
istenileni vermiyor.
Bir dönem PES, Fifa geri bırakarak tarih yazmıştı. Fakat son
zamanlar Fifa' nın atakları PES' i zor durumda ve satışlarda geride
bırakmıştır.
Bu sene oyuncuların iki yapımdan da büyük beklentileri var. EA
Sports ve Konami yeni çıkacak oyunlarında devrim niteliğinde
yenilikler yapıyorlar.
Bizde bu yenilikleri bir yazıda toplayıp fikir sahibi olmaya
çalışacağız. Öncelikle PES 2012' den başlayalım.
PES 2012;
PES 2012 "Gelmiş geçmiş en iyi futbol oyunu" sloganıyla piyasaya
çıkmaya hazırlanıyor. PES 2012' nin en önemli özellikleri arasında
UEFA Şampiyonlar Ligi, Avrupa Ligi ve Süper Kupa lisanslarını
elinde bulundurması. Ama diğer yandan takım, forma ve stadyum
lisansları her zamanki gibi eksik olacak.
PES 2012 temelde iki ana özellikle geliyor. Bunlar Teammate Control
ve Active Al olarak isimlendirilmiş. Şimdi bu iki ana özelliği
inceleyelim.
Teammate Control
Teammate Control, aslında futbol oyun tarihinin en önemli
özelliklerinden biri olarak karşımıza çıkıyor. Fakat kontrolün
zorluğunu yada kolaylığını bilmediğimiz için bunu katmıyoruz.
Teammate Control sağ analog yardımıyla top sizde iken, topu
atacağınız oyuncuyu istediğiniz gibi yönetmenizi sağlıyor. Örneğin
ceza sahasına yaklaştığınızda, sağ analog ile başka bir oyuncunuzu
ceza sahasına sokulacak şekilde götürüp ona asist yapabiliyorsunuz.
Buda size aynı anda iki oyuncuyu yönetmenize imkan veriyor.
Active AI
Active AI, PES' in oynanışını tamamen etkileyen bir özellik. Active
AI tam 5 alt özelliğe ayrılıyor. Bunlar Overlap, Diagonal Runs,
Zone Marking, Off The Ball Controls ve Dummy Runs. Şimdi bu
özellikleri inceleyelim.
Active AI: Overlap
Active AI Overlap, diğer PES serilerinde yaşadığımız atağa
kalkarken topu atacağımız oyuncun koşmaması sorununu çözüyor
diğelim. Hatırlarsanız diğer PES serilerinde atak sırasında size
yakın duran oyuncular ileriye koşmuyordu ve buna konsolu kırma
noktasına getiriyordu adamı. Bu özellik ile artık takım çok daha
mantıklı bir şekilde atağa kalkacak.
Active AI: Diagonal Runs
Bu özellikte oldukça hoşuma gitti. Eski PES serilerinde atak
yaparken, ceza sahasına kaçan oyuncu daha düz koşu yaparak
giriyordu içeriye, fakat bu özellik sayesinde ceza sahasına kaçacak
olan oyun düz, çapraz ve iki oyuncu arasından çaktırmadan içeri
girebilecek. Yani arapas yapacağınız oyuncu size uygun alana
koşarak daha rahat kaleyle buluşmanızı sağlayacak.
Active AI: Zone Marking
Bu özellik sayesinde, rakip takım atak yaparken orta sahadan
defansa kadar olan kısımda defans oyuncularınız rakip takımın
oyuncularına güçlü bir markaj uygulaması yapacak. Oldukça mantıklı
hareket edecek olan defans oyuncularınız, rakip takımın
oyuncularını hiç boş bırakmayacak ve pas yada arapas alanını
daraltarak baskı yapacaklar. Böylece eski PES serilerinde yaşanan
basit gol sorunları bu özellik ile gidrilmiş olacak.
Active AI: Off The Ball Controls
Bu özellik Teammate Controls' e benziyor. Tek farkı duran toplar
için kullanılıyor. Taç, frikik yada korner gibi duran toplarda,
yine sağ analog yardımıyla topu atmak istediğiniz oyuncuyu seçerek
onu istediğiniz yöne götürebiliyorsunuz. Oyuncuyu seçtiğiniz de ve
yönetmeye başladığınız da, duran topu kullanacak olan oyuncu ona
kilitleniyor ve siz topu attığınızda dire o adama gidiyor. Sağ
analog ile oyuncuyu ne kadar iyi kullanıp boşa kaçmayı başarırsanız
o kadar şansınız olacaktır. Bu özellikte bize göre devrim
niteliğindedir.
Active AI: Dummy Runs
Bu özellik rakibi şaşırtma sistemidir. Atak sırasında bir oyuncunuz
boşa kaçar gibi yapıp rakip defansı şaşırtıyor ve sizde oluşan
boşluktan ceza sahasına girebiliyorsunuz.
Genel Değerlendirme;
Teammate Controls ve Active AI özelliklerinin dışında, daha
kaliteli yüz tasarımları, yeni animasyonlar, daha gerçekçi stadyum
efekleri, daha gerçekçi taraftarlar yer alacak. Ayrıca PC ve PS3
arasında herhangi bir fark olmayıp, hatta kimi çevrelerce PC
versiyonunun daha iyi olacağı söyleniyor.
PES tüm yenilikler ile büyük adımlar atmış ve oyanınışı tamamen
değiştirmiş. Çok daha gerçekçi futbol deneyimi sunacağı kesin.
Zaten PES' in fizik motoru gerçekten çok kaliteliydi. Bu yeni
özellikler ile çok daha iyi olacak ve rakibi Fifa' yı
zorlayacak.
Bize göre PES' in en büyük eksiği lisans sorunu. Kimi arkadaşlarım
London FC' diye takım mı olur diyor. Haklılar diyecek birşey
yok.
Şimdi geçelim Fifa' ya.
Fifa 12;
Fifa son zamanlarda tahtını geri almış ve satış rakamlarıyla ne
kadar iyi bir yapım olduğunu kanıtlamıştır. Fifa 12' nin daha
çıkmadan 20 ödül almasıyla PES' i baskı altına almış durumda. Ödül
almak demek reklam demektir. Buda satışları direk etkilmesi
demektir. EA Sports bu konuyu gerçekten iyi başarıyor.
Tüm bunların yanında Fifa' da her zaman takımlar, formalar,
stadyumlar ve ligler lisanslı olmuştur. Ayrıca Fifa' nın en güzel
özelliği saha atmosferini çok iyi yansıtması. Fifa 12 yapılan
yenilikler ile Fifa çok daha iyi bir konuma gelmiştir.
EA Sports aslında Fifa 12' ye uyguladığı devrim niteliğindeki
özelliği Player Impact Engine ile bir risk almış durumda. Bu denli
oyunun yapısını tamamen değiştirecek bir yenilik her zaman risk
taşır. Fakat 20 ödülüde boşa almamıştır herhalde.
Fifa 12 ile gelen yeni özellikler Player Imapact Engine, True
Injuries, Precision Dribbling, Tactical Defending ve Pro Player
Intelligence olarak sıralanıyor. Şimdi bunları inceleyelim.
Player Impact Engine
Bu özellik oyun sırasındaki çarpışmaları, faulleri ve omuz omuza
mücadeleleri çok daha gerçekçi yaparak oyun keyfini üst düzeye
taşımayı hedefliyor. Hafif bir dokunuş bile oyuncunun dengesini
bozabilecek. Tabiki bunda oyuncunun gücü ve kondüsyonu etkili
olacak.
Hatırlarsanız eski Fifa ve Pes serilerinde oyuncular çarpıştığı
zaman, sanki bir birlerine göğüs atıyormuş ve ne var? der gibi
duruyorlardı (Kavga ortamına girenler bilir). İşte bu özellik
birlerine anlamsız bakan oyuncular yerine çarpışma anında gerçekçi
tepki vermelerini de sağlayacak. Böylece atmosfer tamamen değişecek
ve daha mücadeleci bir oyun yapısı olacak.
True Injuries
Bu özellik Player Impact Engine ile ortak çalışan bir motor. Player
Impact Engine oyuncular arasındaki iletişimi gerçek zamanlı olarak
izliyor, çarpışmanın şiddetini ve vücut üzerindeki etkisini analiz
ederek gerçek sakatlanmaları algılamaya çalışıyor.
Ayrıca tam olarak iyileşmemiş bir oyuncuyu sahaya sürerek yeni tür
sakatlık risklerine göz yumabiliyorsunuz. Mesela fit olmayan bir
yıldız oyuncunuzu inatla saha sürdüğünüzde sakatlanma olasığı daha
da yükseliyor.
Precision Dribbling
Futbol oyun severlerin aslında en sevdikleri özellik hareketler.
İki oyun da ilk çıktığında onlarca video çıkıyor ve hareketlerin
nasıl yapıldığını anlatıyorlar. Bu yeni özellik sayesinde dribbling
süreci çok daha gerçekçi olacak ve akıl dolu hareketler yaparak
rakibinizi ters köşeye yatırabileceksiniz.
Zaten dribbling konusunda Fifa gerçekten çok iyi. Çok daha kolay
bir şekilde hareketleri yapmak mümkün ama hareketi yaparkenki
gerçekçilik ve esneklik PES kadar iyi değildi. Şimdi bu özellikle
Fifa 12 bu açığı kapatıyor.
Tabiki eskisi gibi hareketleri her oyuncu ile yapamayacaksınız.
Kondisyon ve yıldız olması önemli rol oynayacak.
Tactical Defending
Geldik en önemli özelliklerden birine. Bundan sonra öyle X tuşuna
basıp her türlü topu kaparım olayı yok. Özellikle online oynandığı
zaman çok işe yarıyordu ama oyunun zevki kalmıyordu.
Tactical Defending, pozisyon, pas kesme ve doğru zamanda müdaheleye
aynı derecede önem vererek defansif oyunu temelden
değiştiriyor.
Çok tartışılacak olan bu özellik ile Fifa oyuncuları, oyun
tarzlarını değiştirmek zorunda kalacak. Yapmanız gereken doğru
müdahele için düğmelere zamanında basmak ve defans oyuncunuzun
pozisyonunu daha çok göz önünde bulundurmak.
Pro Player Intelligence
Pro Player Intelligence EA Sports' un Fifa üzerinde yıllardır
çalıştığı bir proje. Bu özellik oyuncuların kişiklerinin oyun
üzerinde direkt olarak etkili olması olayına dayanıyor.
Pro Player Intelligence ile bilgisayar yapay zekası ortak
çalışarak, yıldız oyuncuların yetenekleri üzerine yoğunlaşıyor. EA'
nin basın konferansında Peter Crouch'un bulunduğu bir takımın hava
toplarına; uzun mesafeli iyi şutlar çekebilen Messi'li bir takıma
göre daha çok odaklandığı gösterildi.
Yeni genişletilmiş görüş özelliği ise bu alanda iyi olan
oyuncuların, sahanın diğer tarafında olan defansif kanat
oyuncusunun yaptığı koşuyu daha kolay algılayabilmesini
sağlıyor.
Genel değerlendirme;
Tüm bu özelliklerin yanında tabiki görsel ve animasyonlarda büyük
yenilikler olacaktır. Özellikle bilgisayar kullanıcıları için
sevindirici bir durum olan konsollardaki farklılık kalkacak. Her
platform aynı olacak.
Sonuç;
Her iki oyunda büyük yeniliklerle geliyor. PES' in Teammate
Controls ve Off The Ball Controls özellikleri devrim niteliğinde ve
oyuna çok şeyler katacak. Fifa 12 ise Player Impact Engine ve Pro
Player Intelligence ile devrim yaratacak.
Her iki oyunda da defans ile ilgili ciddi çalışmalar yapılmış.
Oyuncuların en çok sevdiği dribbling ile ilgili çalışmaları ciddi
anlamda sadece Fifa yapmış. Bu tip bir yenilik oyuncuları her zaman
mutlu eder.
Grafik ve Animasyonlar konusunda bir şey söylemek şuan için zor ama
bu konudaki genel düşünce Fifa 12' nin daha iyi olacağı.
Tüm bu yeniliklere bakıldığında Fifa' nın daha büyük bir yenilik
içerisinde olduğu gözleniyor ve tahtını koruyacak gibi
gözüküyor.
PES' in yeniliklerine bakıldığında oyunu daha da gerçekçi kılmak
için çok çalışmışlar. Fakat bir PES sever olarak şunu söylemeliyim
ki; Daha gerçekçi olabilmesi için linsanslar ve atmosferin kaliteli
olması şart. PES bunları da oyuna yansıtırsa fizik motoru ile
birlikte Fifa' yı devirebilir. Ama şuan için zor gibi.
Bu sene Fifa gerçekten iyi olacak. Fifa' yı tebrik ediyorum ve Pes
oynamaya devam ediyorum :D
Saygılar ve sevgiler