Microsoft konsol piyasasından çekilmeli mi?
Microsoft’un konsol sektöründen çekilmesi gerektiğine dair tartışmalar giderek artıyor. Teknoloji devi, uzun yıllardır Xbox ile oyun dünyasında önemli bir oyuncu olmasına rağmen, bu alandan çekilmesinin hem şirket hem de sektör için yeni kapılar açabileceği öne sürülüyor.
Bu adım, Microsoft’un diğer teknolojik yeniliklere daha fazla odaklanmasına ve belki de oyun endüstrisini farklı yollarla şekillendirmesine olanak tanıyabilir.
Microsoft’un, dört eski oyununu Xbox dışındaki konsollara getireceğini duyurduğu son Xbox Podcast’ini dinledikten sonra oyunseverlerin aklına bir soru takıldı: Yazılım ve hizmetler şirketi olan Microsoft’un bir konsol işine neden ihtiyacı var?
Bu soru ilk kez 2001’de The Rock, orijinal Xbox konsolunu duyurduğunda sorulmuştu, ancak 23 yıl içinde endüstri çok değişti ve soruyu tekrar sormakta fayda var. Microsoft, Xbox ile başlangıçta etki yaratmakta zorlanmış olsa da, Xbox 360 ile kendini sektörün en üst oyuncuları arasında sağlam bir şekilde konumlandırdı, Xbox One ile ikinci sıraya yerleşti ve şu anda Xbox Series konsolları ile uzaktan üçüncü sırada bulunuyor.
Microsoft gibi, endüstride de büyük değişiklikler oldu, ancak Microsoft’tan daha fazla değişen başka bir şirket yok. Şimdi dünyanın en büyük oyun yayıncılarından biri ve 30’dan fazla iç stüdyoya sahip. Bu geliştirme ekiplerinin birçoğu dünya çapında tanınan ve zengin, çok platformlu bir geçmişe sahip. Ayrıca, dünyanın en büyük oyun abonelik hizmetlerinden biri olan Game Pass’ın işletmecisi. Microsoft’un planı herkes tarafından açıkça görülebilir: Bir konsol sat ve iç stüdyolarda maliyetine üretilen oyunlarla dolu bir abonelik hizmeti sun.
Ancak bir sorun var: Yeterli izleyici kitlesi yok.
Pandemi yılları Game Pass’in hızlı büyümesine tanık oldu; abone sayısı Nisan 2020’de 10 milyondan Ocak 2022’de 25 milyona yükseldi. O zamandan beri sadece 9 milyon abone ekleyerek mevcut toplam 34 milyona ulaştı. Ancak bu istatistiğin bir uyarısı var; Microsoft, 2022’de 11.7 milyon aboneye sahip Xbox Live Gold hizmetini Game Pass Core olarak yeniden markalandırdı. Şirket, Core abonelerinin 34 milyon içinde dahil edildiğini The Verge’e ve daha sonra Engadget’a doğruladı, bu da Xbox abone sayısının 2022’den bu yana sabit kaldığını öne sürüyor, ancak Ultimate ve Core abonelerinin karışımı daha olumlu olabilir.
Game Pass’in Netflix’in on yıllık büyümesini taklit edebileceği düşüncesi artık geçmişte kaldı, ancak iki hizmet arasında önemli bir fark var: Netflix, Netflix’i izlemek için müşterilerine 400 dolarlık kutular satmaya çalışmıyor.
Microsoft, oyun stratejisinin ikiliğinde mücadele etti: Bir abonelik hizmeti, değerli hissetmek için sürekli içerik akışı gerektirirken, bir konsol, insanları rekabet üzerinden satın almaya çeken “sistem satıcılarına” ihtiyaç duyar. Bunlar, bütçe ve zaman çizelgeleri açısından çok farklı şeyler. Game Pass, ne kadar çekici olursa olsun, kendi başına bir sistem satıcısı değil.
Microsoft, Game Pass büyümesi ve konsol satışları arasındaki ikili hedeflerini dengelemeye çalışırken, rakipleri izleyici kitlesini çaldı. Nintendo ve Sony, müşterilerine özel deneyimler sunmaya odaklanıyor, bu da konsolları satmanın anahtarı olarak görülüyor. Microsoft, donanım satışlarında Sony tarafından 2’ye 1 oranında geride bırakıldı ve Switch’in muhtemelen Xbox One ve Xbox Series konsollarını toplamından daha fazla sattığı görülüyor. Sony, PC pazarının gücünü artık daha iyi anlıyor ve Nintendo, en azından birkaç para kazandıran mobil oyununu sürdürüyor, ancak her iki şirketin genel konsol stratejisinin değişme ihtimali düşük.
Küçük izleyici kitlesine büyük oyunlar yapmanın ekonomisi zor. 2024, Microsoft için Hellblade II, Indiana Jones ve the Great Circle ve Avowed gibi birinci parti oyunlarla daha iyi bir yıl olacak gibi görünüyor. Ancak bu oyunların toplamı bile, Xbox satışlarını veya Game Pass aboneliklerini önemli ölçüde artırma olasılığı düşük. Çoğu oyuncu, ikinci bir konsola bağlanmaya istekli değil, üçüncüsünden bahsetmiyorum bile.
Microsoft konsol piyasasından çekilmeli mi?
Konsol pazarında üçüncü sırada yer alan bir oyuncu olarak, başarıya giden kolay bir yol yok. PlayStation’da AAA başlıkları yayınlamak, Microsoft oyunlarının satışlarını büyük ölçüde artırabilir, ancak aynı zamanda bir Xbox sahibi olmanın anlamını da silebilir. Microsoft, gerçek AAA franchise’ları saklayarak çok platformlu bir iş yapmayı ve konsol işini sürdürmeyi göze alabilirdi, ancak Activision Blizzard’ı 69 milyar dolara satın aldıktan sonra, yeni bulunan sistem satıcısı Call of Duty’yi 2034’e kadar Xbox’a özel yapmama konusunda anlaştı. 2024’te Halo ve Forza yeterli değil.
Belki de Microsoft’un konsolları üretmeyi bırakma ve sadece oyun endüstrisindeki en büyük şirket olmaya odaklanma zamanı gelmiştir. Phil Spencer, gelecekteki donanımların yolda olduğunu doğrulamasa, neredeyse bu planın zaten yapıldığını önerirdim. Bu konsol neslini terk etmek açıkça mümkün değil, ancak rakip platformlar için geliştirme yaparak donanımdan zarif bir çıkış planlamak kesinlikle mümkün.
Microsoft, bulut oyununa geçişi inanıyorsa, bir sonraki nesil konsolu piyasaya sürmeyi planlamamalı. Yakında sona ereceğine inandığınız bir konsol savaşında neden kaybetmeye devam edesiniz ki? Sony ile rekabetten geri adım atıp en iyi oyunları en geniş izleyici kitlesi için yapmaya odaklanmak, Xbox bölümünü konsolsuz geleceğe en iyi şekilde hazırlayacaktır. Ubisoft ve EA gibi yayıncılar zaten PlayStation mağazasında abonelikler satıyor ve Microsoft da yapabilir — her Call of Duty ve Bethesda oyunu içeren bir abonelik, PlayStation oyuncuları arasında iyi karşılanabilir.