Gelmiş geçmiş en başarısız icatlar ve tasarımlar
İsveç’te açılan Başarısızlıklar Müzesi'nde modern tarihin en başarısız ürün ve fikirlerleri sergileniyor. 80’e yakın örneğin bulunduğu müzede, Coca Cola’nın talihsiz Coke II’sinden Sony’nin fiyasko Betamax’ine kadar her şeyi bulmak mümkün.
Sergiler arasında bir mühendislik faciası olan Titanik ve planlama başarısızlığı olan İzlanda ekonomik krizi de yer almakta.
Trump: The Game 1989’da satışa sunulan bu oyun, Monopoly tarzında insanların mülk alıp sattığı bir masa oyunu. 2 milyon adet satması beklenen oyun yalnızda 800.000 adet sattı. Dr. West bu başarısızlığın sebebini "Kötü tasarlanmış bir oyundu. Çok karmaşıktı ve kimse talimat kılavuzunu anlayamıyordu,” diyerek açıkladı. Oyunda, üstünde Donald Trump'ın resmi basılı olan para ve 6 rakamı yerine üstünde büyük bir “T" harfi olan zarlar var.
Rejuvenique maskesi 1999 satışa sunulan ve aynı senede durdurulan bu ürün, yüz kaslarını çalıştırmayı hedefleyen elektrikli bir maske. Korku filmlerini aratmayan bu ürün piyasaya sürüldüğü sene, Dynasty filminin yıldızı Linda Evans tarafından desteklenmişti. Cihaz, bir kullanıcının yazdığı ‘Binlerce karıncalar yüzümü ısırıyor gibi hissediyor’ yorumu ile beraber sergilenmekte.
Harley Davidson parfümü 1990'larda motosiklet üreticisi Harley Davidson, marka imajını kullanarak bir dizi yaşam tarzı ürününü piyasaya sürmeye çalıştı. Bu ürünlerden biri olan erkek parfümü, markanın erkeksi imajını tehlikeye attığı için kısa süre sonra durduruldu.
Apple Newton Apple şu sıralar çok başarılı olsada, eski ürünlerinden biri olan Apple Newton sayesinde Başarısızlıklar Müzesinde kendine yer edindi. 1993 senesinde piyasaya sürülen bu cihazın el yazısı tanıma fonksiyonu beklentileri karşılayamadı. Aynı zamanda yüksek fiyatı nedeniyle de eleştirilen bu ürünün üretimi, 1998’de Steve Jobs tarafından durduruldu.
Kodak DC40 Ticari bir başarı olan bu kameranın sergiye dahil edilmiş olması, müzeye ismini veren ‘başarısızlık’ kelimesinin geniş tanımını vurguluyor. Dr. West, bu kameranın sergiye dahil edilme sebebini şöyle açıklıyor: ‘Kodak, insanlar fotoğraflarını bastığı zaman para kazanan bir iş modeli kullanmakta ısrar etti. Böylece 2012 senesinde insanlar fotoğraflarını bastırmayı bırakınca Kodak iflas etti.’
Binyıl Kubbesi Bu karton model, Londra'nın binyıl kubbesini temsil etmekte. 1 Ocak 2000’de açılan kubbe, artan maliyetleri ve orijinal olmayan müze sergileri nedeniyle eleştirildi. Tony Blair’in hükümeti için bir utanç kaynağı olarak görülen bina, kısa süre içinde satıldı ve özel mülke çevrildi.
Teleguide İnternetli bilgisayarlara öncülük eden Teleguide, bir dizi bilgi servisi ve basit bir e-posta formu sunuyordu. Yaklaşık 10000 adet Teleguide İsveç evlerine dağıtıldığı halde, ülkenin telekomünikasyon sağlayıcısı, dünyanın bilgisayar devleriyle anlaşma yapamadığı için, cihazın modası kısa bir sürede geçti.
Orbitz Küçük yenilebilir topçuklar içeren bu meşrubatın ömrü oldukça kısaydı. Alışılmadık dokusu ve deneysel lezzet kombinasyonlarıyla hayal kırıklığı yaratan satışlarla sonuçlandı. Piyasada 1 yıldan az kalan bu içeceğin üretimi 1997'de durduruldu.
Coke II Orijinal içeceğinin daha tatlı bir versiyonunu yaratmak isteyen Coca Cola, 1985’te Coke II’yi biyasaya sürdü. Ancak kısa sürede tüketicilerin orijinal lezzeti tercih ettiğini fark eden Coca Cola, eski tarifine dönüş yaptı.
TwitterPeek Yalnızca Twitter’a erişim sağlayan bu 200 dolarlık cihaz, akıllı telefonlarla aynı zamanda piyasaya sürüldüğü için kullanıcılar tarafından tercih edilmedi.
Coca-Cola BlāK 2000lerin kahve patlamasını sermayeleştirmeye çalışan kahve aromalı kola, Avrupa ve ABD’de piyasaya sürüldükten 2 sene sonra ortadan kalktı.
Müzenin kurucusu Dr. Samuel West’in amacı unutulmuş hataları sergilemenin yanı sıra, hatalarımızdan ders çıkarmamıza yardımcı olmak. Klinik ve organizasyonel bir psikolog olan Dr. West, kötü tasarımların neden başarısız olduklarını görmenin iyi bir tasarımı taklit etmeye çalışmaktan daha başarılı olduğunu düşündüğünü açıkladı.
Dr. West "Toplum olarak, hep başarıları yüceltiyor ve başarısızlıkları kötülüyoruz. Sadece başarıyla sonuçlanan başarısızlıkları konuşuyoruz. Her başarısızlığın aslında bir öğrenme fırsatı olduğunu görmemiz gerek,” dedi.
West, başarısız ürünlerin çoğunun hatasını kullanıcı merkezli tasarım eksikliği olduğunu söyledi.
"Müzenin büyük bir kısmını, tasarımcıların ‘İnsanlar bununla ne yapacak?’ sorusunu kendilerine sormadan tasarladığı harika teknolojik ürünlere adadık’ diyen Dr. West, en büyük hatanın ürün tasarım aşamasında kullanıcıların o ürün ile ne yapacaklarını, kullanıcının hayatına nasıl değer katacağını düşünmeden yaratılan ürünlerde yapıldığını söyledi. Dr. West bu tasarımların sebebini şirketlerin aç gözlülüğü olarak açıkladı.
"Herhangi bir ilerleme istersek başarısızlığı kabul etmeliyiz” diyen Dr. West, bu müzenin kötü tasarımlarla dalga geçmek yerine, hatalardan ders çıkarılarak gelişime doğru yol almaya yardımcı olacağını umuyor.
İsveç’in Helsingborg kasabasında bulunan Başarısızlıklar Müzesi, aralarında Nintendo’nun ilk sanal gerçeklik deneyimi olan Sanal Çocuk ve Twitter’ın 200 dolarlık yalnızca Twitter’a erişim sağlayan TwitterPeek’inin de bulunduğu bir koleksiyonla halka açıldı.
Sergide başarısız teknolojilerin yanı sıra, hiç tutmayan araba modelleri ve Heinz'in yeşil ketçapı gibi yenilebilir ürünler bulmak mümkün.